Brendovi
Bogat asortiman opreme i alata neophodni svakom domaćinstvu
Lična zaštitna oprema visokih performansi
Sadni materijal, supstrati i đubriva visokog kvaliteta za hobiste. Za vrt o kakvom ste maštali!
Dakle, 49. Prognosfruit je u hotelu Hyatt okupio 200 proizvođača, menadžera, trgovaca iz Evrope dok su se video-linkom uključili učesnici iz SAD i Kine. U tih desetak sati koliko je konferencija trajala gotovo da se nije mogla čuti optimistična poruka. Zabrinutost koja je vladala u sali se gotovo mogla seći nožem. Tek da se podsetimo, zapadnjaci vam nikada neće reći problem, već će to eufemistički upakovati u IZAZOV. Dakle, isključivo je govoreno o izazovima. Možda će o tome najbolje posvedočiti anketa na koju su učesnici onlajn odgovarali tokom trajanja konferencije.
Anketa je pokazala da učesnike najviše brine povećanje cene proizvodnje, što je, ustalom, najveći problem proizvođača hrane u svim sektorima i u Srbiji.
Zanimljivo da je predstavnik uzgajivača jabuka iz Trentina u Italiji rekao da su im za godinu dana troškovi proizvodnje po kilogramu proizvedene jabuke porasli za čak 47 evrocenti i da će svaka cena ispod 90 evrocenti (na veliko) voditi proizvođače u gubitak.
Videćemo koliko će trgovaca biti spremno da plati ovu visoku cenu.
Generalno, kada se uproseče cene u EU, one su za godinu dana pale 10 odsto koliko i potrošnja jabuka. Ove godine će u Uniji biti proizvedeno 12 miliona tona jabuka i biće prava magija gde ih plasirati. Znamo da jabuka iz EU zbog poznatih okolnosti ne može biti plasirana u Rusiju i Belorusiju, a i tržište severne Afrike je pod velikim znakom pitanja. Veliki kupac, Egipat, recimo, skuplja svaki dolar kako bi kupio preskupe žitarice tako da su im jabuke u drugom planu.
Predstavnik Nemačke je konstatovao da su u toj zemlji za godinu dana prehrambeni proizvodi poskupeli za 12% a da je jabuka pojeftinila za 10%. I pored svega, opala je potrošnja jabuka za čitavih 11%. Dakle, kada kriza kuca na vrata, siromašniji sloj stanovništva prvo se odriče kupovine voća. I u Francuskoj i Španiji tražnja je za godinu dana opala i to za 5%.
Možda je najindikativniji primer Poljske u kojoj se proizvede trećina jabuka u EU, čak 4,5 miliona tona. Njihov predstavnik je izjavio da će ove godine zbog svih problema, čak 70% roda morati da prerade. Ta jabuka će biti plaćena skromnih 8-10 evra za 100 kilograma. Tamo je već zapažen trend da se krče zasadi jabuka, a podižu plantaže borovnice, šljive i maline.
I predstavnik Mađarske je potvrdio da sve više jabuka kod njih ide u preradu, ali je i ta proizvodnja pod znakom pitanja zbog enormnog skoka cena energenata. Konstatovao je da proizvodnja kod njih opstaje samo zahvaljujući visokim subvencijama EU.
Dominik Vozniak, predsednik WAPA
Predsednik WAPE Dominik Wozniak, uzevši sve faktore u obzir konstatuje da racionalizacija i optimalno smanjenje troškova proizvodnje ne mogu ove godine proizvođače dovesti do profita i neophodno je da se povećaju cene jabuka.
Kako jedan problem ne ide sam, Wozniak ne može da pretpostavi šta će se desiti ako Evropska komisija bude istrajala na odlui da se narednih godina upotreba pesticida prepolovi.
Kako kaže, proizvođači su uveli standarde, tretiraju voćnjake samo kada je to neophodno, i da bi ovakva odluka mogla da dovede do smanjenja prinosa što bi, sa druge strane, dovelo do neminovnog povećanja cena.
Na konferenciji Prognosfruit se čulo da opada potražnja za nekim od sorata koje su do skoro bile uzdanica proizvođača jabuka, poput Granny Smith. Sa druge strane tržište je sve više zainteresovano za klupske sorte poput Pink Lady, Kanzi, Jazz. Recimo, Francuska beleži povećanje prodajeklupskih sorti za godinu dana od 22%. I predsednik Društva voćara Vojvodine, Zoran Keserović kaže da bi prednost u novim zasadima trebalo dati klupskim sortama.
– Pojavila se nova, izuzetno kvalitetna klupska sorta koja se zove Magic star. Delta agrar je njen zastupnik za Srbiju. Klupske sorte će sve više dobijati na značaju i Srbija polako ulazi i u njihovu proizvodnju, što je jako dobro. Keserović kaže da su velike kompanije kod nas prilagodile strukturu sortimenta zahtevima kupaca u inostranstvu.
– One kompanije koje su to i uradile i polako počele sa gajenjem Gale, pogotovo klonova te sorte kao i Crvenog delišesa nisu imale problema sa izvozom jabuke. Mislim da je Srbija dobro prilagodila strukturu sortimenta potrebama ne samo ruskog već i evropskog, afričkog i azijskog tržišta.
Već smo konstatovali da samo dovoljno jaki koji su u stanju da primene nove standarde, podignu zasade atraktivnim sortama i mogu da ponude kvalitet imaju šansu na svetskom tržištu. Iako je jabuku iz Srbije sve teže plasirati na tržište Rusije, treba znati da izvozimo ukupno u 47 zemalja. Takođe, i proizvodnju konstantno povećavamo.
U našim savremenim zasadima dominiraju sorte Gala, Breburn, Granny Smith, Red delicious, Golden delicious, Fuji, Jonagold, Red Jonaprince.
Igor Milenković, direktor Delta Agrara, ove godine očekuje izazovnu sezonu za srpsku jabuku.
Gojko Zagorac, predsednik Asocijacije Serbia Does Apples
Teodora Mandića 9, 21 000 Novi Sad
PIB 100462829
MB 08320560
Radno vreme
Radnim danima 07:30 - 15:30Molimo Vas da odaberete način plaćanja
Obaveštenje o korišćenju kolačića
S primarnim ciljem kako bi vam naše web stranice omogućile bolje korisničko iskustvo i jednostavniju upotrebu web kataloga, potvrdite saglasnost korišćenja kolačića i drugih tehnologija za praćenje.